8.4.7
Rezervy na opravu hmotného majetku
Ing. Zdeněk Morávek
Za daňový náklad se v souladu s § 24 odst. 2 písm. i) zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP)
považují rezervy vymezené zákonem č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů, v platném znění (dále jen ZoR). V souvislosti s
nemovitostmi jsou nejčastějším případem rezervy na opravy hmotného majetku.
Obecně platí, že rezervy jsou určeny k pokrytí budoucích nákladů,
výdajů nebo závazků, u kterých je znám účel a je pravděpodobné nebo dokonce
jisté, že nastanou. Zpravidla není známa přesná částka a období, ve kterém
nastanou. Tvorbou rezerv se předchází tomu, že v jednom účetním či zdaňovacím
období dojde k vysokým nákladům, předchází se jimi potencionálním rizikům a
ztrátám. Jedná se o jeden z nástrojů realizace zásady opatrnosti, která je
vyžadována účetními předpisy.
Jak vyplývá z výše uvedeného, rezervy jsou zejména účetní pojem, ale
některé z nich mají i dopad do daně z příjmů. A to dopad pro poplatníky
příznivý, protože vstupují do základu daně tak, že jej jako součást daňových
nákladů snižují. Jedná se ale výlučně o rezervy, jejichž tvorbu a výši upravuje
ZoR.
V účetním pojetí (viz § 26 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, v platném znění, dále jen ZoÚ) se rezervami rozumí
rezerva na rizika a ztráty, rezerva na daň z příjmů, rezerva na důchody a
podobné závazky, rezerva na restrukturalizaci. Rezervami se dále rozumí
technické rezervy nebo jiné rezervy podle zvláštních právních předpisů (včetně
ZoR).
Tvorba rezerv uplatněná jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a
udržení příjmů musí být vždy zaúčtována podle účetních předpisů nebo uvedena v
daňové evidenci. Z toho tedy vyplývá, že daňové rezervy mohou vytvářet nejenom
poplatníci, kteří vedou účetnictví, ale i poplatníci fyzické osoby, které vedou
daňovou evidenci.
Tvorbu rezerv může jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a
udržení příjmů při splnění podmínek tohoto zákona uplatnit i poplatník, kterému
je v souladu s účetními předpisy stanoveno použít pro účtování a sestavení
účetní závěrky Mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropských
společenství, pokud současně vede prokazatelnou evidenci těchto rezerv, a to
maximálně ve výši stanovené touto prokazatelnou evidencí; obdobně to platí i
pro tvorbu rezerv na opravy hmotného majetku podle § 7 u poplatníka, který tento majetek
odpisuje metodou komponentního odpisování podle právních předpisů upravujících
účetnictví. Prokazatelnou evidencí rezerv se v tomto případě rozumí soupis
jednotlivých rezerv dle účelu, ke kterému jsou tvořeny podle tohoto zákona,
sestavený v rozsahu a způsobem stanoveným pro tvorbu rezerv účetními předpisy
bez vlivu Mezinárodních účetních standardů. Obdobně to platí v případě přeměny
podle zákona o přeměnách obchodních společností a družstev.
Výdaje (náklady), na jejichž úhradu se vytvořily rezervy, se musí
přednostně uhradit z těchto rezerv. Rezervy se zruší ve stejném období, kdy
pominuly důvody, pro které byly vytvořeny.
Rezervy se nesmějí vytvářet na výdaje (náklady) na pořízení hmotného
a nehmotného majetku.
Zůstatek rezerv zjištěný na konci období, za které se podává daňové
přiznání, se převádí do následujícího období.
Protože při stanovení základu daně se u poplatníků, kteří vedou
účetnictví, vychází z výsledku hospodaření, je nutné při stanovení vlivu rezerv
na daňový základ vycházet z jejich správného zaúčtování. Tato skutečnost plyne
i z již zmiňovaného ustanovení § 3 odst. 3 ZoR, podle kterého musí být tvorba
rezervy jako daňový náklad vždy řádně zaúčtována v souladu s účetními předpisy.
Proto je nutné seznámit se i s pravidly účtování rezerv, která jsou pro
podnikatelské subjekty uvedena zejména v § 57 vyhlášky MF ČR č. 500/2002 Sb., v
platném znění (dále jen "prováděcí vyhláška“):
-
tvorba rezerv se účtuje na vrub nákladů, jejich použití, snížení
nebo zrušení pro nepotřebnost ve prospěch nákladů; tím je ovlivněn výsledek
hospodaření (zvýšení nákladů, snížení nákladů), a protože se jedná o rezervy
daňově uznatelné, neprovádí se žádné úpravy a v konečném důsledku je tím
ovlivněn i základ daně,
-
zůstatky rezerv se převádějí do následujícího účetního období,
ovšem výši vytvořených rezerv a jejich odůvodněnost ověřuje účetní jednotka
nejméně při každé inventarizaci. Tyto skutečnosti z daňového hlediska vyplývají
také z ust. § 4 odst. 4 a z § 3 odst. 2 ZoR,
-
rezervy nesmějí mít aktivní zůstatek a není možné je používat k
úpravám výše ocenění aktiv,
-
konkrétní postup účtování a související metodika je upravena v
Českém účetním standardu (ČÚS) č. 004.
Nyní již k samotným rezervám na opravu hmotného majetku. Obecně
platí, že tyto rezervy mohou vytvářet všichni poplatníci, kteří pro daňové
účely uplatňují výdaje či náklady ve skutečné výši, a to jak právnické osoby,
tak i fyzické osoby. Není rozhodné, zda uplatňují tyto výdaje v účetnictví, v
daňové evidenci nebo v záznamech o příjmech a výdajích z pronájmu, tato možnost
se netýká pouze těch poplatníků fyzických osob, kteří uplatňují výdaje
paušálem, tedy procentem z příjmů. Konkrétně se jedná o poplatníky, kteří:
-
mají k hmotnému majetku právo vlastnické,
-
jsou nájemci hmotného majetku na základě smlouvy o nájmu
podniku, přičemž k opravám tohoto majetku jsou smluvně písemně zavázáni,
-
procházejí reorganizací nebo oddlužením podle insolvenčního
zákona a jejichž vlastnické právo ke hmotnému majetku, k němuž byla rezerva
tvořena, nebylo průběhem insolvenčního řízení, ani pravomocným ukončením
insolvenčního řízení dotčeno.
Rezervy na opravy hmotného majetku je možné vytvářet pouze u hmotného majetku, jehož doba odpisování stanovená ZDP je pět a více
let. Musí se tedy jednat o hmotný majetek ve smyslu § 26 odst. 2 ZDP, tedy obecně o
budovy a stavby a dále o samostatné movité věci, popřípadě soubory movitých
věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž vstupní cena je
vyšší než 40 000 Kč a mají provozně-technické funkce delší než jeden rok.
Příklad:
Vlastník nemovitosti eviduje ve svém majetku také prodejní
automat, jehož vstupní cena činní 38 000 Kč. Jedná se o majetek, který by byl
zařazen do druhé odpisové skupiny, kde odpisování činní 5 let. Plánované
náklady na opravu činní 45 000 Kč.
U tohoto majetku nelze vytvářet rezervu na opravu hmotného
majetku, která by byla daňově uznatelná, protože se nejedná o hmotný majetek ve
smyslu ZDP. Není překročena hranice vstupní ceny 40 000 Kč.
V současné úpravě ZDP stanoví, že hmotný majetek zařazený do druhé
odpisové skupiny se odpisuje minimálně 5 let, rezervy na opravy nelze tedy
tvořit pouze k majetku zařazeného do první odpisové skupiny, kde je minimální
doba odpisování 3 roky. Tato skutečnost vyplývá také z ust. § 7 odst. 8 ZoR,
kde jsou stanoveny maximální doby tvorby rezerv podle jednotlivých odpisových
skupin, tato doba je stanovena pro odpisové skupiny 2 až 6. Současně platí, že
rezerva na opravy u jednotlivého hmotného majetku nesmí být tvořena pouze
jedno zdaňovací období.
Příklad:
Předpokládejme, že prodejní automat ve výše uvedeném příkladu má
vstupní cenu 96 000 Kč a splňuje tak podmínky hmotného majetku ve smyslu ZDP. V
takovém případe je možné rezervu na opravu tvořit. Jedná se o hmotný majetek
zařazený do druhé odpisové skupiny, maximální doba tvorby rezervy je stanovena
na 3 roky, znamená to, že rezervu je možné tvořit 2 nebo 3 zdaňovací
období.
Maximální doba tvorby rezervy tedy v současné právní úpravě
činí:
Co se týká počtu zdaňovacích období, musí se jednat o zdaňovací
období po sobě jdoucí. Z toho vyplývá, že tvorbu rezervy není možné přerušit
např. na rok a pak pokračovat dále zase v její tvorbě (tak je tomu například u
daňových odpisů).
Při tvorbě se nepřihlíží k obdobím, za které se sice podává daňové
přiznání, ale zdaňovacím obdobím nebylo. Příslušná úprava je obsažena v § 17a a § 38m ZDP.
Z pohledu praktické tvorby rezervy je nutné přesně vymezit, jaká
období se do tvorby rezervy počítají. Jak vyplývá z § 7 odst. 5 ZDP
-
do počtu zdaňovacích období rozhodných pro účely výpočtu výše
rezervy se zahrnuje zdaňovací období, kdy dojde k zahájení tvorby rezervy,
-
do tohoto počtu se ale nezahrnuje předpokládané zdaňovací
období, ve kterém dojde k zahájení opravy.
Příklad:
Vlastní nemovitosti, kterou využívá k dosažení zdanitelných
příjmů, plánuje opravu většího rozsahu u nemovitosti zařazeného do páté
odpisové skupiny. Tvorba rezervy bude zahájena ve zdaňovacím období roku 2013,
oprava by měla být provedena v roce 2017. Do počtu zdaňovacích období
rozhodných pro výpočet výše rezervy se zahrne zdaňovací období roku 2013, kdy
byla tvorba zahájena, nezahrne se ale ovšem zdaňovací období roku 2017, kdy
dojde k zahájení opravy. Znamená to tedy, že rezerva bude tvořena 4 zdaňovací
období.
Dále je důležité zdůraznit, že rezervy je možné tvořit pouze na
opravy hmotného majetku, nikoliv na jeho technické zhodnocení. To
znamená, že se nesmí jednat o náklady vymezené v § 33 ZDP, tj. přístavby, nástavby,
stavební úpravy, modernizaci a rekonstrukci majetku. K problematice technického
zhodnocení a oprav se podrobně věnujeme v jiné kapitole této příručky.
Příklad:
Podnikatel vlastní budovu, kterou z části pronajímá. Z důvodu
rostoucího zájmu o pronajímané prostory se rozhodne přestavět zanedbané půdní
prostory na nové kancelářské prostory a provede tak půdní vestavbu těchto
prostor. Plánované náklady činí 1,2 mil Kč, předpoklad zahájení prací je cca za
tři roky. Podnikatel by chtěl na tyto účely vytvořit daňovou rezervu.
Takovýto postup není možný, protože by se jednalo nikoliv o
rezervu na opravu hmotného majetku, ale na jeho technické zhodnocení, což ZoR
neumožňuje. Půdní vestavba jednoznačně představuje technické zhodnocení
nemovitosti.
ZoR vymezuje v § 7 odst. 3 majetek, ke kterému i při splnění výše
uvedených předpokladů, rezervu vytvářet nelze. Jedná se o hmotný
majetek:
který je určen k likvidaci,
u něhož jde o opravy v důsledku škody či jiné
nepředvídané nebo nahodilé události,
u něhož jde o opravy, které se pravidelně opakují
každý rok,
k němuž má vlastnické právo poplatník, vůči jehož
majetku trvají účinky prohlášení konkursu podle insolvenčního zákona.
Příklad:
V důsledku vichřice byla poškozena střecha budovy, kterou má
poplatník zahrnutu v obchodním majetku a používá ji k dosažení zdanitelných
příjmů. Předpokládá se, že oprava bude zahájena v roce 2013. Rezervu na tuto
opravu není možné vytvářet, a to hned z několika důvodů: