dnes je 16.8.2025

Input:

8.4.7 Rezervy na opravu hmotného majetku

19.8.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

8.4.7
Rezervy na opravu hmotného majetku

Ing. Zdeněk Morávek

Za daňový náklad se v souladu s § 24 odst. 2 písm. i) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP) považují rezervy vymezené zákonem č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, v platném znění (dále jen ZoR). V souvislosti s nemovitostmi jsou nejčastějším případem rezervy na opravy hmotného majetku.

Obecně platí, že rezervy jsou určeny k pokrytí budoucích nákladů, výdajů nebo závazků, u kterých je znám účel a je pravděpodobné nebo dokonce jisté, že nastanou. Zpravidla není známa přesná částka a období, ve kterém nastanou. Tvorbou rezerv se předchází tomu, že v jednom účetním či zdaňovacím období dojde k vysokým nákladům, předchází se jimi potencionálním rizikům a ztrátám. Jedná se o jeden z nástrojů realizace zásady opatrnosti, která je vyžadována účetními předpisy.

Jak vyplývá z výše uvedeného, rezervy jsou zejména účetní pojem, ale některé z nich mají i dopad do daně z příjmů. A to dopad pro poplatníky příznivý, protože vstupují do základu daně tak, že jej jako součást daňových nákladů snižují. Jedná se ale výlučně o rezervy, jejichž tvorbu a výši upravuje ZoR.

V účetním pojetí (viz § 26 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, dále jen ZoÚ) se rezervami rozumí rezerva na rizika a ztráty, rezerva na daň z příjmů, rezerva na důchody a podobné závazky, rezerva na restrukturalizaci. Rezervami se dále rozumí technické rezervy nebo jiné rezervy podle zvláštních právních předpisů (včetně ZoR).

Tvorba rezerv uplatněná jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů musí být vždy zaúčtována podle účetních předpisů nebo uvedena v daňové evidenci. Z toho tedy vyplývá, že daňové rezervy mohou vytvářet nejenom poplatníci, kteří vedou účetnictví, ale i poplatníci fyzické osoby, které vedou daňovou evidenci.

Tvorbu rezerv může jako výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů při splnění podmínek tohoto zákona uplatnit i poplatník, kterému je v souladu s účetními předpisy stanoveno použít pro účtování a sestavení účetní závěrky Mezinárodní účetní standardy upravené právem Evropských společenství, pokud současně vede prokazatelnou evidenci těchto rezerv, a to maximálně ve výši stanovené touto prokazatelnou evidencí; obdobně to platí i pro tvorbu rezerv na opravy hmotného majetku podle § 7 u poplatníka, který tento majetek odpisuje metodou komponentního odpisování podle právních předpisů upravujících účetnictví. Prokazatelnou evidencí rezerv se v tomto případě rozumí soupis jednotlivých rezerv dle účelu, ke kterému jsou tvořeny podle tohoto zákona, sestavený v rozsahu a způsobem stanoveným pro tvorbu rezerv účetními předpisy bez vlivu Mezinárodních účetních standardů. Obdobně to platí v případě přeměny podle zákona o přeměnách obchodních společností a družstev.

Výdaje (náklady), na jejichž úhradu se vytvořily rezervy, se musí přednostně uhradit z těchto rezerv. Rezervy se zruší ve stejném období, kdy pominuly důvody, pro které byly vytvořeny.

Rezervy se nesmějí vytvářet na výdaje (náklady) na pořízení hmotného a nehmotného majetku.

Zůstatek rezerv zjištěný na konci období, za které se podává daňové přiznání, se převádí do následujícího období.

Protože při stanovení základu daně se u poplatníků, kteří vedou účetnictví, vychází z výsledku hospodaření, je nutné při stanovení vlivu rezerv na daňový základ vycházet z jejich správného zaúčtování. Tato skutečnost plyne i z již zmiňovaného ustanovení § 3 odst. 3 ZoR, podle kterého musí být tvorba rezervy jako daňový náklad vždy řádně zaúčtována v souladu s účetními předpisy. Proto je nutné seznámit se i s pravidly účtování rezerv, která jsou pro podnikatelské subjekty uvedena zejména v § 57 vyhlášky MF ČR č. 500/2002 Sb., v platném znění (dále jen "prováděcí vyhláška“):

  • tvorba rezerv se účtuje na vrub nákladů, jejich použití, snížení nebo zrušení pro nepotřebnost ve prospěch nákladů; tím je ovlivněn výsledek hospodaření (zvýšení nákladů, snížení nákladů), a protože se jedná o rezervy daňově uznatelné, neprovádí se žádné úpravy a v konečném důsledku je tím ovlivněn i základ daně,

  • zůstatky rezerv se převádějí do následujícího účetního období, ovšem výši vytvořených rezerv a jejich odůvodněnost ověřuje účetní jednotka nejméně při každé inventarizaci. Tyto skutečnosti z daňového hlediska vyplývají také z ust. § 4 odst. 4 a z § 3 odst. 2 ZoR,

  • rezervy nesmějí mít aktivní zůstatek a není možné je používat k úpravám výše ocenění aktiv,

  • konkrétní postup účtování a související metodika je upravena v Českém účetním standardu (ČÚS) č. 004.

Nyní již k samotným rezervám na opravu hmotného majetku. Obecně platí, že tyto rezervy mohou vytvářet všichni poplatníci, kteří pro daňové účely uplatňují výdaje či náklady ve skutečné výši, a to jak právnické osoby, tak i fyzické osoby. Není rozhodné, zda uplatňují tyto výdaje v účetnictví, v daňové evidenci nebo v záznamech o příjmech a výdajích z pronájmu, tato možnost se netýká pouze těch poplatníků fyzických osob, kteří uplatňují výdaje paušálem, tedy procentem z příjmů. Konkrétně se jedná o poplatníky, kteří:

  • mají k hmotnému majetku právo vlastnické,

  • jsou nájemci hmotného majetku na základě smlouvy o nájmu podniku, přičemž k opravám tohoto majetku jsou smluvně písemně zavázáni,

  • procházejí reorganizací nebo oddlužením podle insolvenčního zákona a jejichž vlastnické právo ke hmotnému majetku, k němuž byla rezerva tvořena, nebylo průběhem insolvenčního řízení, ani pravomocným ukončením insolvenčního řízení dotčeno.

Rezervy na opravy hmotného majetku je možné vytvářet pouze u hmotného majetku, jehož doba odpisování stanovená ZDP je pět a více let. Musí se tedy jednat o hmotný majetek ve smyslu § 26 odst. 2 ZDP, tedy obecně o budovy a stavby a dále o samostatné movité věci, popřípadě soubory movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž vstupní cena je vyšší než 40 000 Kč a mají provozně-technické funkce delší než jeden rok.

Příklad:

Vlastník nemovitosti eviduje ve svém majetku také prodejní automat, jehož vstupní cena činní 38 000 Kč. Jedná se o majetek, který by byl zařazen do druhé odpisové skupiny, kde odpisování činní 5 let. Plánované náklady na opravu činní 45 000 Kč.

U tohoto majetku nelze vytvářet rezervu na opravu hmotného majetku, která by byla daňově uznatelná, protože se nejedná o hmotný majetek ve smyslu ZDP. Není překročena hranice vstupní ceny 40 000 Kč.

V současné úpravě ZDP stanoví, že hmotný majetek zařazený do druhé odpisové skupiny se odpisuje minimálně 5 let, rezervy na opravy nelze tedy tvořit pouze k majetku zařazeného do první odpisové skupiny, kde je minimální doba odpisování 3 roky. Tato skutečnost vyplývá také z ust. § 7 odst. 8 ZoR, kde jsou stanoveny maximální doby tvorby rezerv podle jednotlivých odpisových skupin, tato doba je stanovena pro odpisové skupiny 2 až 6. Současně platí, že rezerva na opravy u jednotlivého hmotného majetku nesmí být tvořena pouze jedno zdaňovací období.

Příklad:

Předpokládejme, že prodejní automat ve výše uvedeném příkladu má vstupní cenu 96 000 Kč a splňuje tak podmínky hmotného majetku ve smyslu ZDP. V takovém případe je možné rezervu na opravu tvořit. Jedná se o hmotný majetek zařazený do druhé odpisové skupiny, maximální doba tvorby rezervy je stanovena na 3 roky, znamená to, že rezervu je možné tvořit 2 nebo 3 zdaňovací období.

Maximální doba tvorby rezervy tedy v současné právní úpravě činí:

Hmotný majetek
zatříděný do
Maximální počet
zdaňovacích období
2. odpisové skupiny 3
3. odpisové skupiny 6
4. odpisové skupiny 8
5. a 6. odpisové skupiny 10

Co se týká počtu zdaňovacích období, musí se jednat o zdaňovací období po sobě jdoucí. Z toho vyplývá, že tvorbu rezervy není možné přerušit např. na rok a pak pokračovat dále zase v její tvorbě (tak je tomu například u daňových odpisů).

Při tvorbě se nepřihlíží k obdobím, za které se sice podává daňové přiznání, ale zdaňovacím obdobím nebylo. Příslušná úprava je obsažena v § 17a a § 38m ZDP.

Z pohledu praktické tvorby rezervy je nutné přesně vymezit, jaká období se do tvorby rezervy počítají. Jak vyplývá z § 7 odst. 5 ZDP

  • do počtu zdaňovacích období rozhodných pro účely výpočtu výše rezervy se zahrnuje zdaňovací období, kdy dojde k zahájení tvorby rezervy,

  • do tohoto počtu se ale nezahrnuje předpokládané zdaňovací období, ve kterém dojde k zahájení opravy.

Příklad:

Vlastní nemovitosti, kterou využívá k dosažení zdanitelných příjmů, plánuje opravu většího rozsahu u nemovitosti zařazeného do páté odpisové skupiny. Tvorba rezervy bude zahájena ve zdaňovacím období roku 2013, oprava by měla být provedena v roce 2017. Do počtu zdaňovacích období rozhodných pro výpočet výše rezervy se zahrne zdaňovací období roku 2013, kdy byla tvorba zahájena, nezahrne se ale ovšem zdaňovací období roku 2017, kdy dojde k zahájení opravy. Znamená to tedy, že rezerva bude tvořena 4 zdaňovací období.

Dále je důležité zdůraznit, že rezervy je možné tvořit pouze na opravy hmotného majetku, nikoliv na jeho technické zhodnocení. To znamená, že se nesmí jednat o náklady vymezené v § 33 ZDP, tj. přístavby, nástavby, stavební úpravy, modernizaci a rekonstrukci majetku. K problematice technického zhodnocení a oprav se podrobně věnujeme v jiné kapitole této příručky.

Příklad:

Podnikatel vlastní budovu, kterou z části pronajímá. Z důvodu rostoucího zájmu o pronajímané prostory se rozhodne přestavět zanedbané půdní prostory na nové kancelářské prostory a provede tak půdní vestavbu těchto prostor. Plánované náklady činí 1,2 mil Kč, předpoklad zahájení prací je cca za tři roky. Podnikatel by chtěl na tyto účely vytvořit daňovou rezervu.

Takovýto postup není možný, protože by se jednalo nikoliv o rezervu na opravu hmotného majetku, ale na jeho technické zhodnocení, což ZoR neumožňuje. Půdní vestavba jednoznačně představuje technické zhodnocení nemovitosti.

ZoR vymezuje v § 7 odst. 3 majetek, ke kterému i při splnění výše uvedených předpokladů, rezervu vytvářet nelze. Jedná se o hmotný majetek:

který je určen k likvidaci,

u něhož jde o opravy v důsledku škody či jiné nepředvídané nebo nahodilé události,

u něhož jde o opravy, které se pravidelně opakují každý rok,

k němuž má vlastnické právo poplatník, vůči jehož majetku trvají účinky prohlášení konkursu podle insolvenčního zákona.

Příklad:

V důsledku vichřice byla poškozena střecha budovy, kterou má poplatník zahrnutu v obchodním majetku a používá ji k dosažení zdanitelných příjmů. Předpokládá se, že oprava bude zahájena v roce 2013. Rezervu na tuto opravu není možné vytvářet, a to hned z několika důvodů:

  • rezerva by byla vytvářena pouze jedno zdaňovací období, což

Nahrávám...
Nahrávám...