dnes je 3.8.2025

Input:

Pozor na podomní prodejce energií: Slibují úspory, přinášejí pokuty a poplatky navíc

15.7.2025, Zdroj: ERÚ (http://www.eru.cz/)

Zazvoní u dveří, tváří se mile a nabízejí výhodnější ceny energií. Ve skutečnosti ale často zamlčují podmínky, tlačí na podpis hned na místě a výsledkem jsou pokuty, zbytečné poplatky a ztráta kontroly nad vlastními smlouvami. Energetický regulační úřad varuje: nenechte se nachytat a dobře čtěte, co podepisujete.

Shrnutí tiskové zprávy ERÚ

  • Stížnosti přibývají – ERÚ eviduje rostoucí počet podnětů kvůli klamavému chování nepoctivých zprostředkovatelů energií.
  • Verbální sliby versus realita na papíře – obchodníci často tvrdí něco jiného, než co reálně zákazník podepíše.
  • Nátlak na rychlý podpis – typickým znakem těchto praktik je snaha uzavřít smlouvu okamžitě, bez prostoru na rozmyšlení.
  • Pokuta za předčasnou změnu dodavatele – pokud zákazník už má běžící smlouvu, její předčasné ukončení přináší sankce. Zprostředkovatel o nich mlčí nebo lživě tvrdí, že se nic platit nebude.
  • Skryté provize a paušály – někteří zprostředkovatelé si účtují pravidelné poplatky i za nečinnost, často o nich při jednání vůbec neinformují.
  • Problém hlavně pro firmy a obce – ti mají horší možnosti vypovězení smluv než běžní spotřebitelé.
  • Zpětné požadavky z minulosti – některé firmy se připomínají po letech s žádostí o doplacení „odměn“ nebo „bonusů“ z dávno neplatných smluv.
  • Spotřebitelé mají právo se bránit – kdo odebírá energii pro svou domácnost, může plnou moc i smlouvu kdykoli zrušit. V mnoha případech navíc staré smlouvy už dávno pozbyly platnosti kvůli legislativním změnám.

Tisková zpráva ERÚ

Energetický regulační úřad (ERÚ) řeší vzrůstající počet stížností na energošmejdy. Jedná se zejména o „terénní prodejce“, kteří klepou na dveře domácností, ale i obcí a dalších právnických osob. Typické pro tyto nepoctivé zprostředkovatele je, že ústní sliby se výrazně liší od toho, co zákazníkům dávají podepsat. V některých případech pak klienti platí zbytečné poplatky jim či sankce obchodníkům.

Přicházejí bez předchozího ohlášení, nabízejí výraznou slevu na platbách za elektřinu či plyn, smlouvy a další dokumenty chtějí podepsat rovnou na místě, často veškeré podepsané dokumenty odnášejí. To, co ústně přislíbí, se přitom mnohdy diametrálně liší od toho, co ve skutečnosti s klienty podepíší. Tak by se daly ve zkratce shrnout praktiky energošmejdů, na které si zákazníci stěžují ERÚ. Jaké triky nepoctiví zprostředkovatelé nejčastěji využívají?

Změna dodavatele se sankcemi

Pokud má spotřebitel se svým dodavatelem uzavřenou smlouvu na dobu určitou, která stále trvá, její předčasné ukončení je spojené se zaplacením pokuty. Zplnomocněný energošmejd ale zákazníkovi lživě slíbí, že s jeho stávajícím obchodníkem vše zařídí tak, aby za předčasnou změnu dodavatele nic neplatil. Anebo tvrdí, že smlouvu ke dni jejího ukončení vypoví, následně ovšem svůj slib nedodrží. Vedle pokuty za předčasné ukončení smlouvy, kterou požaduje obchodník, může zprostředkovatel navíc uplatňovat odměnu za svoje zprostředkování – pokud tuto odměnu (provizi) nezískává od obchodníka, ke kterému své klienty převádí, bez ohledu na aktuální ceny nabídek na trhu.

„Problém je, když spotřebitel zprostředkovateli podepíše plnou moc a energošmejd mu na základě ní sjedná nového dodavatele, aniž by se ohlížel na trvající závazek u dodavatele stávajícího. Ten

Nahrávám...
Nahrávám...