dnes je 2.8.2025

Input:

Plnění vnitrostátních cílů energetické účinnosti pro rok 2020

15.6.2017, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jen v odvětví dopravy byl zaznamenán nárůst konečné spotřeby energie ve srovnání s rokem 2013. Komise doporučuje zvýšit podporu pro aktivní cestování (jízda na kole, pěší chůze), větší využívání hromadné dopravy osob a udržitelnější způsoby nákladní dopravy (tj. železnice a vnitrozemské vodní cesty), stejně jako využívání nízkoemisních alternativních energií pro dopravu, účinná vozidla a plavidla a zavedení související infrastruktury, například zřizování dobíjecích stanic pro elektrická vozidla.

Posouzení pokroku členských států z roku 2016, kterého dosáhly v roce 2014 v plnění vnitrostátních cílů energetické účinnosti pro rok 2020 a provádění směrnice o energetické účinnosti 2012/27/EU podle čl. 24 odst. 3 směrnice o energetické účinnosti 2012/27/EU:

  • EU dosáhla v posledních letech v této oblasti značného pokroku. V roce 2014 byla její spotřeba primární energie pouhých 1,6 % nad jejím cílem spotřeby primární energie za rok 2020. Konečná spotřeba energie byla dokonce 2,2 % pod cílem za rok 20205. V roce 2015 však ve srovnání s úrovní roku 2014 vzrostla spotřeba primární energie přibližně o 1,5 % a konečná spotřeba energie přibližně o 2 %6. (Důvodem je skutečnost, že rok 2014 byl mimořádně teplý. Údaje za rok 2015 jsou návratem k trendu.)

  • Členské státy se zavázaly k provádění ambiciózních politik energetické účinnosti a v posledních letech významně zvýšily své úsilí ve všech odvětvích7.

  • Dekompoziční analýza provedená pro EU-28 ukazuje, že snížení spotřeby primární energie od roku 2005 do roku 2014 bylo způsobeno především zlepšením energetické náročnosti8. Pokles hospodářství, změny ve skladbě paliv a strukturální změny hrály poměrně nevýznamnou roli.

  • Je nutné pokračovat v úsilí o renovaci stávajících budov za účelem úspory energie a snížení nákladů spotřebitelů na energii. Proto je třeba dále zlepšovat podmínky financování u investic do energetické účinnosti v členských státech. Informační a komunikační technologie mohou v tomto ohledu hrát významnou úlohu tím, že spotřebitelům poskytnou užitečné nástroje pro zlepšení jejich informovanosti a pro inteligentní řízení jejich spotřeby energie.

  • Většina členských států by měla dále zlepšovat energetickou účinnost v odvětví dopravy, aby využila zbývající možnosti úspor energie.

Evropská komise optimisticky věří, že cíle 20% spotřeby primární energie bude dosaženo, pokud členské státy dostojí svým závazkům a budou nadále provádět stávající právní předpisy EU v oblasti energetické účinnosti a úspěšné programy energetické účinnosti.

Pokrok v plnění cíle EU pro energetickou účinnost stanoveného pro rok 2020

Konečná spotřeba energie v EU klesla o 11 % z 1 191 Mtoe v roce 2005 na 1 062 Mtoe v roce 2014, tedy na nižší úroveň, než je cíl konečné spotřeby energie pro rok 2020 1 086 Mtoe. Absolutní konečná spotřeba energie se od roku 2005 snížila ve všech členských státech s výjimkou Litvy, Malty a Polska.

V roce 2014 připadal na dopravu největší podíl celkové konečné spotřeby energie (33 %); poté následoval průmysl (26 %), sektor domácností (25 %), odvětví služeb (13 %) a ostatní odvětví (3 %).

Spotřeba

Nahrávám...
Nahrávám...