Obce, kraje, školy a další veřejné organizace si budou moci pořídit nová ekologická manipulační a služební vozidla na alternativní pohon. Podporu mohou dostat i na nákladní elektrokola. Celkem je na podporu udržitelné městské dopravy a mobility připraveno 300 milionů korun, příjem žádostí se spustí 10. července.
Čistší vzduch v obcích, obnova vozového parku či nižší náklady na provoz a servis. To přináší nová dotační výzva Ministerstva životního prostředí financovaná z Národního plánu obnovy.
V úterý 10. června zahájil ministr životního prostředí Petr Hladík na veletrhu URBIS v Brně konferenci Ministerstva životního prostředí k Čisté mobilitě, které se resort dlouhodobě věnuje. Zároveň zde ministr vyhlásil novou výzvu z Národního plánu obnovy pro čistou dopravu v obcích a městech, která na toto téma navazuje.
„Čistou mobilitu podporuje Ministerstvo životního prostředí řadu let. Ve čtyřech výzvách do roku 2019 si obce a kraje pořídily přes 600 vozidel s alternativním pohonem. Prostředky Národního plánu obnovy v roce 2022 umožnily nákup dalších téměř 1 500 vozidel ve veřejné sféře a vznik přes 300 dobíjecích stanic. V podpoře nadále pokračujeme a navazujeme současnou výzvou s alokací 300 milionů korun,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) s odkazem na Národní akční plán čisté mobility, který rozvoj alternativních pohonů v dopravě v ČR zastřešuje.
Dodává, že čistá mobilita je součástí širší modernizace české ekonomiky směrem k udržitelnosti. „Nejde jenom o přínos pro životní prostředí, ale také o rozvoj technologií a snížení emisí znečišťujících látek z dopravy, zároveň se zlepšením kvality ovzduší ve městech a obcích. Ekologická doprava v obcích je součástí celkové modernizace dopravy a odklonu od fosilních paliv,“ doplňuje ministr Petr Hladík.
Příspěvky pomáhají srovnat vyšší prodejní cenu manipulačních a služebních aut na alternativní pohon oproti klasickým benzínovým či naftovým motorům. „Žadatel může získat fixní dotaci na elektromobil či vozidlo s vodíkovým pohonem pro veřejnou dopravu nebo na nákladní elektrokolo ve výši až 50 procent na projekt, a to včetně projektů podléhajících veřejné podpoře nebo podpoře de minimis v situaci, kdy by veřejná podpora nebo podpora de minimis umožňovala vyšší intenzitu podpory,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.
Nová dotační výzva není cílená na nákup klasických osobních vozidel, zaměřuje se na jiné kategorie aut. „S dotací je možné pořídit například vozy M2 a…