dnes je 3.8.2025

Input:

ČKAIT volá po odborně podložené a promyšlené úpravě současného zákona

10.7.2025, Zdroj: ČKAIT (http://www.ckait.cz/)

Podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) by návrat k původní podobě „nového“ stavebního zákona z roku 2021 byl krokem zpět a ve výsledku by jen prohloubil současný chaos v povolování staveb.

Místo řešení příčin – jako je zmatečná digitalizace bez zkušebního provozu, chybějící metodika nebo protichůdné požadavky úřadů – se politici snaží nahradit jeden nefunkční systém druhým, aniž by k tomu měli odborná data nebo podporu profesní veřejnosti. Pokusy o reorganizaci stavebních úřadů a jejich převedení pod stát navíc přichází ve chvíli, kdy není funkční ani základní infrastruktura nového digitálního systému.

ČKAIT proto volá po odborně podložené a promyšlené úpravě současného zákona – nikoliv po návratu ke starému nebo chaotickém přepisování podle aktuální politické nálady. Komora také upozorňuje, že skutečné zrychlení a zjednodušení řízení je možné jen tehdy, pokud bude respektován celý životní cyklus stavby – od povolení po užívání – a odstraní se systémové chyby. V opačném případě hrozí další prodlužování řízení, právní nejistota, a hlavně odchod mladých odborníků z oboru.

TZ ČKAIT: Snahy o návrat k původnímu „novému“ stavebnímu zákonu připomíná snahu o cestování v čase

Může současný chaos a zmatky ve výkladu znění neustále se měnících právních předpisů vyřešit reorganizace stavebních úřadů? Ty by podle staronového nápadu některých politiků měly přejít z vlivu samosprávy pod vliv státní správy. Snaha části volených zástupců nahradit po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR stávající nový stavební zákon původním návrhem tehdejší ministryně Kláry Dostálové (ANO) z roku 2021 může mít značné negativní dopady. Současná krize povolování staveb má velkou řadu příčin a bohužel ji nepůjde jednoduše vyřešit tím, že se celý proces vrátí v čase o čtyři roky zpět. Podobné kroky povedou podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) k jedinému výsledku: ke stávajícím problémům stavebníků a projektantů přibude další. Už nebude ani zřejmé, kam a komu zavolat o konzultaci při vyřizování stavebních povolení. Hrozí ještě hlubší a trvalejší paralýza přípravy a realizace projektů, než jakou tento obor v Česku zažívá nyní.

Podle ČKAIT, která je největší odbornou profesní organizací, sdružující nejen projektanty, ale i stavitele, stavbyvedoucí a technický dozor stavebníků, se tato iniciativa části politického spektra míjí s očekáváním a potřebami podstatné části odborné veřejnosti. Zmiňovaná původní podoba nového stavebního zákona totiž postoje a návrhy stavebních inženýrů opomíjela. Deklarovaná snaha o zrychlení a zjednodušení povolovacího řízení sice vypadala a stále vypadá na první pohled líbivě. Ve stavebnictví ovšem podle zástupců inženýrské komory nejde a nemůže jít pouze o to, co nejrychleji stavbu povolit. Jde o celý proces, který zahrnuje i výstavbu, kolaudaci a především následné bezproblémové užívání, ideálně bez letitých soudních sporů ohledně nevyřešených námitek ostatních účastníků. Jinými slovy, pokud zrychlení a zjednodušení povolovacího řízení způsobí problémy v dalších fázích procesu výstavby a užívání staveb, což se nyní projevuje, pak by šlo o velmi krátkozraké řešení, které nijak neprospěje stavebníkům ani celé společnosti.

Bitva o podobu stavebního zákona se stala politickým soubojem. Něco, co činí zjevné potíže všem stranám stavebnictví, nelze jednoduše nahradit starší verzí, která nebyla založena na analýze problémů, ani na odborném konsensu. Většinou odborníků byla vnímána přinejmenším jako diskutabilní a riziková už během legislativního procesu. Bez potřebné analýzy a dat spustila proces, na jehož konci je současná panující krajně neuspokojivá situace,“ varuje Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. Navíc je třeba si podle něj uvědomit, že nejde jen již o desetkrát novelizovaný nový stavební zákon, ale i o desítky navazujících zákonů, které se v důsledku totální rekodifikace stavebního práva také změnily. V podobně nestabilním právním prostředí se nedá pracovat a jen těžko se v mladé generaci najdou noví dobrodruzi, kteří se rozhodnou věnovat stavařské profesi.

Podle zástupců České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě by současný stav mohl napravit jen komplexní pozměňovací návrh stávajícího (nového) stavebního zákona, který by reflektoval i dříve nevyřešené připomínky odborné veřejnosti. Inženýrská komora před nynější krizí v povolování staveb dlouhodobě varovala. Důvodem bylo neakceptování odborných připomínek, pozdní přijetí prováděcích přepisů nového stavebního zákona, chyby a nejasnosti v nich a nezdařená digitalizace stavebního řízení. Ta byla spuštěna naostro bez zkušebního provozu – opět navzdory varování odborníků.

Ekvivalentem tohoto experimentu by se snadno mohla stát změna systému stavebních úřadů a jejich centralizace pod stát. Pro stavebníky ani projektanty není podstatné, zda je pracovník stavebního úřadu placen obcí nebo státem, ale především to, kým je řízen. A pokud by tato transformace měla proběhnout, pak až poté, kdy bude plně funkční systém digitálního stavebního řízení, což zřejmě nebude ani v roce 2028,“ doplňuje Ing. Radim Loukota, místopředseda ČKAIT. Podle něj se navíc snaha centralizovat stavební úřady a vybudovat jeden „superúřad“ míjí s novou praxí, kdy Praha, Brno a Ostrava si v novém stavebním zákoně prosadily vlastní stavební předpisy s odchylnými požadavky na výstavbu. Další krajská města je chtějí následovat.

Byla to přitom Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, která jako jediná zevrubně zmapovala délku povolovacích řízení v České republice. Do rozsáhlého průzkumu

Nahrávám...
Nahrávám...