Prioritní osa 3 - Zvýšení kvality a dostupnosti
veřejných služeb
OBLAST
INTERVENCE 3.1 - SLUŽBY V OBLASTI SOCIÁLNÍ INTEGRACE 3
Sociální
integrace zasahuje do několika oblastí začleňování osob na trh práce. Oblast
podpory je zaměřena na zahájení procesu transformace a humanizaci pobytových zařízení
sociálních služeb. Další zaměření podpory je do oblasti vzniku sociálních a
integračních center, které umožní návrat sociálně vyloučených na trh práce a do
společnosti. Třetím zaměřením této intervence je podpora inovativních aktivit,
které umožní sociálně vyloučeným vstup na trh práce, do podnikatelského prostředí
a přístup k veřejným službám.
V
této oblastní intervenci budou podporovány následující aktivity:
a.
investiční podpora procesu a zavádění jednotného přístupu v transformaci
pobytových zařízení sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb
Této
aktivitě bylo přiděleno nejvíce prostředků z této oblasti intervence, cca 60 %
prostředků.
Na
základě stanovených kritérií v Koncepci podpory transformace pobytových
sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené
komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti
byly pilotně vybrány v každém kraji (mimo Hl. m. Prahu) pobytová zařízení
sociálních služeb (1 až 2 zařízení), na kterých bude v souladu s transformačními
plány otestován jednotný proces transformace, který bude následně pokračovat v
samostatné působnosti krajů.
!!!
V rámci programu IOP nebudou podporovány domy pro seniory, které
jsou podporovány v rámci Regionálních operačních programů.
b.
investiční podpora při zajištění dostupnosti takových služeb, které umožní
návrat příslušníků nejvíce ohrožených sociálně vyloučených romských lokalit zpět
na trhpráce a do společnosti
Při
realizaci pilotního individuálního projektu, tzv. agentury, která bude zajišťovat
komplexní služby při předcházení sociálnímu vyloučení a jeho odstraňování v
sociálně vyloučených romských lokalitách. A dále pilotní propojení aktivit v
oblasti regenerace domů a aktivit v oblasti sociálního začleňování, lidských
zdrojů a zaměstnanosti s cílem zlepšení životních podmíne romské komunity. V
rámci oblasti intervence 3.1 na ni připadne cca 25 % zdrojů, což přestavuje
cca. Prostředky vkládané do této 65 mil. Kč ročně. Podpora této aktivity je
provázaná s oblastí podpory 3.2 OP LZZ, kde se jedná o projekty neinvestičního
charakteru zaměřené na poskytování vybraných sociálních služeb a na podporu dalších
aktivit ve prospěch příslušníků sociálně vyloučených romských lokalit/komunit.
c.
investiční podpora poskytovatelům sociálních služeb, zaměstnavatelům a dalším
subjektům při prosazování a realizaci nástrojů sociální ekonomiky
- nové
podnikatelské aktivity, jejichž cílem je zaměstnání osob ze znevýhodněných
cílových skupin za předpokladu, že v rámci projektu bude zaměstnáno alespoň 30
% osob (zaměstnanců) z těchto cílových skupin,
- nové podnikatelské
aktivity osob samostatně výdělečně činných, které jsou zároveň sociálně
znevýhodněnou skupinou,
- nové podnikatelské
aktivity směřující k zajištění veřejných služeb v rámci regionu, u kterých je
majoritní část uživatelů veřejné služby tvořena cílovou skupinou znevýhodněných
osob.(min.75 %)
Konečnými
příjemci podpory v této oblastní intervenci mohou být v rámci aktivit 3.1a a
3.1b pouze zařízení vlastněná veřejnými orgány a neziskovými organizacemi -
jako jsou organizační složky státu a jimi zřizované příspěvkové organizace,
kraje a jimi zřizované organizace, obce a jimi zřizované organizace, nestátní
neziskové organizace. V aktivitě 3.1c bude umožněno podporovat projekty příjemců
i z podnikatelské sféry. Podnikatelské subjekty by neměly být primárně zaměřeny
na tvorbu zisku, ale měly by investovat zisk zpět do rozvoje firmy a nabídky
služeb v zájmu členů či obecném zájmu společnosti.
Projekty
podávané do této intervence budou zejména individuální. U aktivity 3.1c se předpokládá
globální grant. Investiční projekty by měly být úzce navázány na další projekty
neinvestičního charakteru v rámci čerpání Operačního programu Lidské zdroje a
zaměstnanost, kde aktivity 3.1c IOP korespendují s oblastí podpory OPLZZ 3.1
Podpora sociální integrace a sociálních služeb OP LZZ. Efektivní účinnost
pomoci by měla být zajištěna prostřednictvím spolupráce s národními a veřejnými
subjekty poskytující specifické poradenství na místní a regionální úrovni. Tato
provázanost umožní efektivní využití prostředků ERDF, ESF a národních prostředků
při řešení této problémové oblasti.
Zprostředkujícím
subjektem je Ministerstvo práce a sociálních věcí.
OBLAST
INTERVENCE 3.2 - SLUŽBY V OBLASTI VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ 4
Kvalitní
zdravotní péče je základním předpokladem udržení kvalitní pracovní síly, zvýšení
počtu aktivních pracovních let a zvýšení zaměstnatelnosti populace. Prevence
zdravotních rizik může zvýšit participaci starších osob na trhu práce. Cílem je
začít více zdůrazňovat prevenci zdraví a osvětu v péči o vlastní zdraví.
Výstupem intervence by mělo být dosažení zlepšení péče a změny ve statistických
trendech, jako je snížení úmrtnosti, invalidizace a částečné invalidizace,
zkrácení délky hospitalizace a na účinnější možnosti předcházení zdravotních
rizik.
V
této oblastní intervenci budou podporovány následující aktivity:
a.
modernizace a obnova přístrojového vybavení (zdravotnických prostředků)
národních sítí zdravotnických zařízení včetně technického zázemí
- modernizace
a obnova diagnostických a terapeutických zdravotnických prostředků včetně
vybudování technického zázemí pro jejich instalaci a používání tj. centra
traumatologické péče, radiologické diagnostiky, kardiologie, neurologie, včetně
modernizace jejich laboratorního zázemí.
- modernizace a obnova
diagnostických a terapeutických zdravotnických prostředků, jejichž výkonnost
neumožňuje dosáhnout standardních parametrů kvality péče. Půjde o modernizace
sítě center komplexní onkologické péče - tj. inovace technického a přístrojového
vybavení pro diagnostiku, léčbu, screening záchytu časných stádií onemocnění).
Základní kritéria výběru zdravotnických specializovaných pracovišť v rámci
národních sítí v návaznosti na jednotlivé specializace jsou především:
odbornost a kvalifikace personálu, zajištění standardů vybavení pracoviště,
dostupnost specializované zdravotní péče v návaznosti na vymezená spádová území
a další dle národní legislativy.
b.
systémová opatření v oblasti prevence zdravotních rizik obyvatelstva a prevence
sociálního vyloučení osob znevýhodněných jejich zdravotním stavem nebo věkem
- rozvoj
celonárodního, plošného systému implementace a koordinace primární prevence
zdravotních rizik a trvalých poškození zdraví v důsledku neinfekčních
invalidizujících chronických onemocnění. Aktivita zahrne např:
- projekty modernizace národní sítě center zdravého životního
stylu,
- projekty modernizace
sítě zdravotnických zařízení zřizovaných MZd zaměřených na plnění podmínek
kvality v oblasti primární a sekundární prevence chronických neinfekčních
nemocí,
- projekty v národním a
nadregionálním měřítku propagace aktivit specificky zaměřených na oblast předcházení
poškození zdraví v důsledků úrazů a onemocnění,
- projekty na podporu
marketingových aktivit s celonárodní působností cílených na zvyšování motivace
obyvatel ke zdravému životnímu stylu a odpovědnosti za zdraví aj.
- Modernizace a inovace
stávající infrastruktury zdravotnických zařízení pro primární a sekundární
prevenci a zvýšení kvality systému následné a dlouhodobé péče (ucelený systém
pro rehabilitaci a rekondici v rámci zdravotnických zařízení MZd) o dočasně
nebo trvale zdravotně postižené a chronicky nemocné osoby pro minimalizování
následků akutních poškození zdraví (projekty nadregionální sítě zdravotnických
zařízení MZd specializovaných na rehabilitaci postižení v důsledku centrálních
mozkových příhod, omezení pohybových funkcí a pohybového aparátu nebo
specializovaných na sekundární prevenci a rehabilitaci kardiovaskulárních
onemocnění a souvisejících chronických neinfekčních onemocnění.
- Modernizace a zajištění
infrastruktury nestátních neziskových organizací pro předcházení poškození
zdraví a dalšího poškození zdraví v důsledku dočasných nebo trvalých
zdravotních omezení a v důsledku neinfekčních chronických invalidizujících
onemocnění a úrazů pro zvýšení možnosti integrace do pracovního procesu.
c.
řízení kvality a nákladovosti systému veřejného zdraví (inovativní zařízení pro
měření,…