Odměna a hotové výdaje insolvenčního
správce
Insolvenční správce samozřejmě má právo
na odměnu a náhradu hotových výdajů ( § 38 IZ). Dle § 38
odst. 5 IZ způsob určení odměny a některých hotových výdajů insolvenčního
správce, jejich nejvyšší přípustnou výši, podmínky a rozsah hrazení odměny a hotových výdajů státem stanoví prováděcí právní předpis, jímž
je vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 313/2007 Sb., o odměně
insolvenčního správce, o náhradách jeho hotových výdajů, o odměně členů a
náhradníků věřitelského výboru a o náhradách jejich nutných výdajů (dále též
jen vyhláška), předjímaná v § 431 písm. c) IZ). Vyhláška
upravuje postup při výpočtu odměny insolvenčního správce v závislosti na způsobu
řešení úpadku dlužníka, tzn. že rozlišuje odměnu při konkursu, reorganizaci
a oddlužení.
Odměna při konkursu
Nicméně již samotný IZ v § 38 odst. 1 výslovně stanoví,
že v případě konkursu se výše odměny určí z výtěžku zpeněžení určeného k rozdělení
mezi věřitele. Jde o zřejmý posun oproti předchozí úpravě, v níž se vedle
kritéria určení odměny z výtěžku zpeněžení (jež nereflektuje míru uspokojení věřitelů)
prosadilo i kritérium počtu konkursních věřitelů (viz § 7 odst. 1 a 4 vyhlášky
Ministerstva spravedlnosti č. 476/1991 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona o konkursu a vyrovnání). Nově koncipovaný způsob určení odměny
by měl insolvenčního správce motivovat k co nejvyššímu zpeněžení majetkové
podstaty a zároveň k co nejnižším nákladům konkursu.
K tématu odměny a hotových výdajů insolvenčního
správce při konkursu, včetně odměny při přeměně oddlužení či reorganizace v
konkurs, viz podrobný výklad v části 7/7.1.1).
Odměna při reorganizaci
V případě reorganizace náleží insolvenčnímu
správci za každý započatý měsíc po rozhodnutí o povolení reorganizace (viz § 328 IZ a část 8/4.5)
pevná částka která je dle § 2 vyhlášky určena z dvanáctinásobku průměrného měsíčního obratu dlužníka za poslední účetní období předcházející
insolvenčnímu návrhu tak, že odměna činí při obratu :
a) do
250 mil. Kč 83 000
Kč
b) od
250 mil. do 500 mil.Kč 166 000 Kč
c) od
500 mil. do 750 mil.Kč 249 000 Kč
d) od
750 mil. do 1 mld. Kč 332 000 Kč
e) nad
1 mld. Kč 415 000 Kč.
K tématu viz též část 8/9.1.1.
Odměna při přeměně reorganizace v konkurs
Pokud dojde k přeměně reorganizace v
konkurs (viz § 363 IZ a část 8/9.2), určí
se odměna insolvenčního správce obdobně jako v případě konkursu postupem
podle § 1 vyhlášky, přičemž
takto stanovená odměna musí minimálně dosahovat výše
odpovídající odměně při reorganizaci za období od povolení reorganizace do
její přeměny v konkurs ( § 4 odst. 1 vyhlášky - k
tomu podrobněji část 7/7.1.1).
Odměna při oddlužení zpeněžením majetkové
podstaty
Podle § 3 písm. a) vyhlášky se odměna insolvenčního správce při oddlužení zpeněžením majetkové podstaty, kdy se
postupuje obdobně podle ustanovení o zpeněžení majetkové podstaty v konkursu -
viz § 398 odst. 2 IZ a část
9/4.1, určí logicky obdobně jako v případě konkursu postupem
podle § 1 vyhlášky. Minimální
výše odměny musí obdobně jako v konkursu dosahovat 45 000 Kč.
K tomu podrobněji část 9/6 navazující na
9/6.1.
Odměna při oddlužení plněním splátkového
kalendáře
Podle § 3 písm. b) vyhlášky při
oddlužení plněním splátkového kalendáře (viz § 398 odst. 3 IZ a část
9/4.1) činí odměna insolvenčního správce
a) 750,-Kč za každý započatý kalendářní měsíc trvání
účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře (viz § 406 odst. 3 IZ a část
9/5), a dále podle § 3 písm. c) vyhlášky, pokud došlo ke zpeněžení
majetku sloužícího k zajištění, také
b) 2 % z částky určené k vydání zajištěnému
věřiteli - při stanovení
této části odměny se postupuje obdobně jako v případě konkursu dle § 1
odst. 2 vyhlášky
K tomu podrobněji část
9/6.1., navazující na 9/6.
Odměna při přeměně oddlužení v konkurs
Pokud dojde ke zrušení schváleného oddlužení
a k rozhodnutí o řešení dlužníkova úpadku konkursem (viz § 418 odst. 1 IZ a část
9/7), určí se odměna insolvenčního správce obdobně jako v případě
konkursu postupem podle § 1 vyhlášky, přičemž takto stanovená odměna musí minimálně dosahovat výše odpovídající odměně při oddlužení za
období od schválení oddlužení do jeho přeměny v konkurs ( § 4 odst. 2 vyhlášky)
K tomu podrobněji opět část 7/7.1.1.
Odměna určená insolvenčním soudem
Vyhláška pamatuje i na situace, kdy nelze
odměnu insolvenčního správce určit výše popsaným postupem tzn. podle § 1 až 4 vyhlášky. V
takovém případě § 5 vyhlášky zmocňuje k rozhodnutí o výši odměny insolvenční
soud, který přitom přihlédne zejména k :
a) délce
doby,
b) rozsahu
a náročnosti vykonávané činnosti
insolvenčního správce.
Z výše uvedeného vyplývá, že ustanovení § 5 vyhlášky o určení odměny
insolvenčním soudem bude např. při konkursu možno aplikovat pouze v případě, že
nebyl zpeněžován majetek zajištěného věřitele ( § 1 odst. 2 vyhlášky) a
odměnu nelze určit ani podle § 1 odst. 3 vyhlášky,
protože k rozdělení mezi nezajištěné věřitele není určena žádná částka. K tomu podrobněji opět část 7/7.1.1
Odměna více správců činných v insolvenčním
řízení
Bylo-li v insolvenčním řízení činných více
insolvenčních správců, např. proto, že :
- původně
ustanovený insolvenční správce
byl odvolán (viz § 29 odst. 1, § 31 odst. 1 IZ a části
3/3.3 a 3/3.4.), zproštěn ( § 32 odst. 1 IZ a část
3/3.5.) a na jejich místo byl ustanoven nový insolvenční správce, anebo
proto, že
- vedle
insolvenčního správce v
insolvenčním řízení působil také zástupce insolvenčního správce (viz § 33 IZ a část 3/3.6.2), oddělený insolvenční správce (viz § 34 IZ a část 3/3.6.4.), zvláštní insolvenční
správce (viz § 35 IZ a část 3/3.6.3)
nebo předběžný správce (viz § 27 odst. 1 IZ a část
3/3.6.1),
náleží podle § 6 vyhlášky každému z
nich podíl odměny odpovídající zejména délce doby, rozsahu a náročnosti
jejich činnosti.
Jinak řečeno, při angažmá více insolvenčních
správců v jediném insolvenčním řízení zpravidla nedochází k navýšení" celkové
odměny určené pro insolvenční řízení, nýbrž k rozdělení" této odměny mezi
jednotlivé insolvenční správce.
Moderační právo
Ustanovení § 38 odst. 3 IZ umožňuje
insolvenčnímu soudu přiměřeně zvýšit nebo snížit odměnu insolvenčního správce a korigovat tak situace, kdy vzhledem ke specifickým okolnostem konkrétního
insolvenčního řízení se jeví výše odměny stanovená dle vyhlášky jako nepřiměřená. Zvýšit odměnu je namístě např. tehdy, jestliže výtěžek zpeněžení
majetkové podstaty a odměna z něj plynoucí neodpovídají značnému úsilí a
pracovnímu nasazení, které insolvenční správce účelně vynaložil při správě
majetkové podstaty. Důvodem pro snížení odměny je zejména skutečnost, že
insolvenční správce porušil některou ze svých povinností, za což nebyl prozatím
jinak (např. uložením přiměřené pořádkové pokuty) adekvátně postižen. Insolvenční
zákon jako důvod pro snížení odměny výslovně označuje (dosud v praxi poměrně
obvyklou) situaci, kdy insolvenční správce bezdůvodně nenavrhl
provedení částečného rozvrhu ( § 301 IZ), ačkoli to
stav majetkové podstaty umožňoval. Nová úprava tak akcentuje co nejrychlejší
(i když jen částečné) uspokojení insolvenčních věřitelů.
Pojem hotové výdaje
IZ sice hotové výdaje insolvenčního
správce nedefinuje, avšak z již výše citované vyhlášky Ministerstva
spravedlnosti č. 313/2007 Sb. (jež upravuje náhradu tam zmíněných
hotových výdajů insolvenčního správce) a za použití analogie s advokátním
tarifem (jenž v § 13 odst. 1 obsahuje
typový výčet hotových výdajů u advokáta) dovozujeme, že mezi hotové výdaje
insolvenčního správce patří zejména jeho
- cestovní výdaje (např. jízdné,
stravné, ubytovací výdaje),
- poštovné,
- telekomunikační poplatky (hovorné),
- náklady na opisy a fotokopie.
Jelikož insolvenční zákon (oproti § 8 odst. 3 ZKV) mezi
hotové výdaje insolvenčního správce již nezahrnuje náklady na péči o
spisovnu a archiv dlužníka, máme za to, že tyto výdaje bude třeba nadále připojovat
k nákladům spojeným s udržováním a správou majetkové podstaty dlužníka ( § 168 odst. 2 písm. b)
IZ).
Náhrada hotových výdajů
Jak již bylo výše řečeno, insolvenční
správce má vedle práva na odměnu také právo na náhradu hotových výdajů. ( § 38 IZ). Dle § 38 odst. 5 IZ způsob
určení odměny a některých hotových výdajů insolvenčního správce,
jejich nejvyšší přípustnou výši, podmínky a rozsah hrazení odměny a hotových
výdajů státem stanoví prováděcí právní předpis, jímž je vyhláška
Ministerstva spravedlnosti č. 313/2007 Sb., o odměně insolvenčního správce,
o náhradách jeho hotových výdajů, o odměně členů a náhradníků věřitelského
výboru a o náhradách jejich nutných výdajů (dále též jen vyhláška), předjímaná
v § 431 písm. c) IZ.
Cestovní výdaje
Výše náhrady cestovních výdajů (nákladů) insolvenčního správce se dle ustanovení § 7 odst. 1 vyhlášky řídí zvláštními právními předpisy.
I když toto ustanovení nespecifikuje (obvyklým odkazem na poznámku pod čarou) o
jaké zvláštní právní předpisy jde, dovozujeme, že obdobně jako je tomu např. u
advokátů (srov. § 13 odst. 4 advokátního
tarifu) nebo u soudních exekutorů (srov. § 13 odst. 4 vyhlášky
Ministerstva spravedlnosti č. 330/2001 Sb., o odměně a náhradách soudního
exekutora) má vyhláška na mysli ustanovení § 156 až § 189
zákoníku práce (ZP), která v této oblasti nahradila zrušený zák.č.
119/1992 Sb., o cestovních náhradách…