11.6.2 Modernizace a rozšíření mateřské školy (tipy ke zpracování
studie proveditelnosti)
doc. ing. Josef Abrhám,
Ph.D.
Následující modelový příklad může být vodítkem při zpracování studie
proveditelnosti pro investiční projekt do regionálních operačních programů.
Příspěvek je strukturován dle požadavků regionu Střední Čechy do následujících
částí:
Nahoru Soulad projektu s rozvojovými strategiemi
V tomto prvním bodě studie proveditelnosti uvádíme projekt pomocí
prokázání naplnění cílů programu a souladu projektu s prioritní osou a
konkrétní výzvou. Prokazatelné jsou pak konkrétní rozvojové dokumenty (krajské,
městské, atp.), ideálním ovšem je, pokud je tento dokument doplněn rozvojovým
dokumentem samotného žadatele (strategické plány organizací atp.). V našem
případě lze uvést odkaz na Program rozvoje územního obvodu Středočeského kraje.
Realizací projektu dojde ke zvýšení kvality výuky a služeb poskytovaných
mateřskou školou pro děti a zároveň nastane zlepšení a zvýšení nabídky
volnočasových aktivit pro děti rozšířením prostor školky. Ve školce budou
provozovány volnočasové aktivity, např. kroužek keramiky, taneční soubor a
výuka angličtiny.
Analýza trhu projektu „Stavební úpravy MŠ XY“ má několik
specifik:
-
Nejedná se o komerčně zaměřený projekt ani o projekt generující
nebo závislý na příjmech. Z tohoto důvodu je zbytečné sestavovat marketingový
mix metodou 4P.
-
Projekt není realizován na běžném trhu výrobků a služeb.
-
Z hlediska nabídky a poptávky relevantní k výstupům projektu je
třeba rozlišovat všeobecnou poptávku po umístění dětí do MŠ, která dlouhodobě
převyšuje nabídku volných míst a specifickou poptávku po určitých službách a
kvalitativních standardech, které má konkrétní MŠ poskytovat a naplňovat.
-
Všeobecná nabídka a poptávka se proto v rámci tohoto projektu
týká nepřímých cílových skupin, a specifická nabídka a poptávka se týká přímých
cílových skupin projektu.
Poptávka po MŠ se dá vyjádřit počty přihlášených dětí. Následovat by
mělo uvedení přehledu přihlášených dětí a skutečně přijatých (nejlépe pomocí
tabulky), včetně podrobného komentáře výchozí situace – tedy nedostatku míst
pro děti v předškolních zařízeních. Další podkapitoly ukazují konkrétní vzorové
zpracování.
Nabídka je dána celkovou kapacitou předškolních zařízení v městě YX.
V současnosti je celková kapacita všech tří městských MŠ 332 dětí, z toho
připadá na MŠ XY 112 dětí. V soukromých předškolních zařízeních je celkem asi
110 míst. Musíme přihlédnout k tomu, že pro většinu mladých rodin jsou tyto
školky se školným pokrývajícím plat jednoho z rodičů často nedostupné. Celková
nabídka umístění v předškolních zařízeních činí asi 442 míst. Z hlediska
všeobecné nabídky volných míst v těchto zařízeních je situace v městě YX velmi
nepříznivá.
Projekt reaguje na specifickou poptávku přímých cílových skupin a
tuto poptávku plně uspokojuje. Díky projektu se zvýší počet volných míst, tj.
zvýšení nabídky v MŠ XY o 14 dětí, tj. dojde k nárůstu nabídky této školy o
12,5%. Projekt reaguje na poptávku po větším a lépe vybaveném prostoru a lepším
využití zahrady MŠ. Projekt také zvyšuje estetickou i funkční hodnotu MŠ.
Předškolní vzdělávání v MŠ zřizovaných městem není primárně
ekonomickou aktivitou, jedná se o veřejnou službu poskytovanou ve veřejném
zájmu a tuto službu je třeba dotovat z veřejných prostředků, protože je
ekonomicky nesoběstačná.
Na trhu však existují soukromá předškolní zařízení, která jsou
ekonomicky závislá na školném. Prostředí neuspokojené poptávky po umístění dětí
do městských MŠ v kombinaci s vysokým ekonomickým potenciálem příměstské
oblasti Prahy vytváří prostor pro rozvoj soukromých MŠ. Tyto MŠ bývají často
specificky zaměřené (např. na výuku jazyků).
Stále však nelze hovořit o plně tržním prostředí, ve kterém by spolu
jednotlivé MŠ soupeřily, a to ani v případě, kdy by byla poptávka po umístění
dětí plně pokryta. Městské MŠ vždy zůstanou veřejnou službou určenou všem
rodičům bez ohledu na jejich příjmy. Konkurence může vznikat mezi soukromými
MŠ, které mají svůj vlastní tržní segment tvořený rodiči, kteří buď nechtějí
své děti posílat do veřejných MŠ, nebo nemají trvalý pobyt v městě YX a jejich
děti nejsou do městských MŠ přijímány, nebo jejich děti mají specifické
potřeby, které veřejné MŠ neuspokojují.
Cílové skupiny projektu lze dělit dle využívání výstupů projektu
na:
-
Přímé cílové skupiny, počet jejich členů je dále vyčíslen. Tyto
cílové skupiny mají přímý vztah k výstupům, výsledkům a dopadům projektu a z
projektu přímo profitují.
-
Nepřímé cílové skupiny, které sice mají také vztah k výstupům,
výsledkům a dopadům projektu, avšak z projektu budou profitovat pouze nepřímo
nebo z něj nebudou profitovat okamžitě po jeho realizaci.
Přímé cílové skupiny (nejlépe ještě kvantitativně
vyčíslit):
-
Žáci MŠ
-
Děti využívající zájmových kroužků
-
Pracovníci MŠ a pracovníci partnerů projektu
Nepřímé cílové skupiny:
-
Rodiče dětí navštěvujících MŠ
-
Zřizovatel MŠ – město YX
-
Obyvatelé města včetně budoucích rodičů, kteří budou své děti
posílat do MŠ XY
Přínosy a důsledky projektu
Přínosy
projektu lze rozdělit dle profitů pro
-
cílové skupiny projektu,
-
plnění cílů oblasti podpory 3.2ROP Střední Čechy,
-
plnění cílů relevantních strategických dokumentů – viz kapitola
2 Studie proveditelnosti.
Přínosy pro cílové skupiny projektu:
Projekt má přínosy zejména pro přímé cílové skupiny, které získají zejména nové
prostorové možnosti pro realizaci svých zájmových aktivit.
Přínosy pro přímé cílové skupiny:
-
Budoucí žáci MŠ – navýšením kapacity školky o 14 osob se
zvýší šance na jejich přijetí.
-
Žáci MŠ – získají díky projektu novou učebnu, kde budou
moci rozvíjet své schopnosti a dovednosti, dále získají zdravější a kvalitnější
prostor celého objektu MŠ, který bude esteticky atraktivnější a bude poskytovat
lepší mikroklima. Díky projektu bude také více výuky a her probíhat venku na
dobře vybavené zahradě s víceúčelovým hřištěm. Děti také začnou více využívat
IT, protože do výuky bude zařazeno využití interaktivních tabulí.
-
Děti využívající zájmových kroužků – získají díky
projektu lepší zázemí pro realizaci svých volnočasových aktivit, pro keramický
kroužek bude důležité pořízení nové keramické pece a výrobky již nebude nutné
vozit do sousedního zařízení k vypálení. Děti tak uvidí výsledky své výtvarné
práce bez časové prodlevy a budou lépe motivovány k další tvorbě. Díky projektu
se také rozšíří kapacita kroužku keramiky. Děti docházející na kroužek AJ
získají prostor pro výuku jazyka.
-
Pracovníci MŠ a pracovníci dalších partnerů projektu –
učitelky v MŠ budou moci rozšířit a prohloubit specifická zaměření svých tříd,
protože díky nové učebně získají na tyto aktivity prostor. Díky projektu také
získají účinný nástroj výuky v podobě interaktivních tabulí, které budou moci
využít se specifickým výukovým SW pro MŠ. Část denního programu bude moci být
přesunuta do zahrady, kde se děti cítí lépe a je zde možné dobře rozvíjet
jejich psychomotorické schopnosti. Pedagogický personál také získá díky
dostavbě potřebné zázemí v podobě kabinetu a skladu pomůcek. Pracovníci
partnerských organizací získají díky projektu prostor pro práci keramického
kroužku a kroužku AJ.
Přínosy pro nepřímé cílové skupiny:
-
Rodiče dětí, kteří přihlašují dítě do školky – vyšší
pravděpodobnost přijetí do MŠ, při přijetí se zvýší více domácnostem finanční
zázemí, protože oba rodiče budou moci pracovat, případně nebude jejich vydělaný
plat použit jako školné v nestátních předškolních zařízeních.
-
Rodiče dětí navštěvujících MŠ – získají díky projektu
kvalitnější prostor pro předškolní péči o své děti a zároveň i kvalitnější
výuku a přípravu na školní docházku svých dětí. Více dětí také bude moci
navštěvovat keramický kroužek.
-
Zřizovatel MŠ – město YX: město YX získá díky projektu
rekonstruovaný a dostavěný objekt, který bude lépe sloužit svému účelu a který
bude generovat provozní úspory díky sníženým nákladům na topení v důsledku
instalace zateplení fasády. Zvýší se finanční i estetická hodnota objektu,
který je v majetku města.
-
Obyvatelé města včetně budoucích rodičů – získají díky
projektu esteticky hodnotnější objekt, který bude lépe sloužit svému účelu a MŠ
bude atraktivnější pro budoucí rodiče, kteří tím tak získají větší motivaci
umístit své dítě právě do této MŠ.
Nahoru Analýza výchozího stavu, přínosy projektu
Popis prostředí
Analýzu výchozího stavu
před realizací projektu lze rozdělit na:
-
analýzu makroprostředí projektu, která zkoumá parametry vnějšího
prostředí, ve kterém bude projekt realizován, a to zejména současnou situaci v
oblasti předškolního vzdělávání v městě YX,
-
analýzu mikroprostředí projektu, která je výchozím stavem
mateřské školy XY.
Obě analýzy jsou rozděleny dle povahy vstupních dat na kvantitativní
aspekty a kvalitativní aspekty.
Makroprostředí projektu je charakterizováno zejména dynamickým
populačním růstem suburbánního prstence Prahy, ve kterém se město YX nachází.
Prudký nárůst počtu obyvatel města v poslední dekádě je zapříčiněn jak masivní
výstavbou nových rezidenčních čtvrtí a stěhováním obyvatel z Prahy, tak
přirozeným přírůstkem obyvatel v důsledku celorepublikového demografického
vývoje, který je v posledních letech charakterizován populačním růstem (ideálně
doplněno tabulkou s přehledem populačního růstu v jednotlivých letech, případně
grafem, včetně z toho plynoucích důsledků – nejlepším zdrojem ČSÚ).
Z kvalitativního hlediska je třeba zmínit zejména rozvoj soukromého
předškolního vzdělávání, které má v ekonomicky velmi silném regionu města XY
značný potenciál.
Makroprostředí – kvantitativní aspekty:
-
Ve městě jsou 3 MŠ, jejichž zřizovatelem je město YX, a 3
soukromé MŠ, celkem tedy 6 MŠ.
-
Celková kapacita MŠ je včetně soukromých 442 dětí.
-
Městské MŠ mají v posledních letech stálý převis poptávky po
umístění dětí do MŠ nad nabídkou vlastní kapacity. Ve školním roce 2010/2011
bylo přijato pouze 57 % přihlášených dětí.
-
Vzhledem k tomu, že kapacita stávajících městských MŠ je plně
vyčerpána a je očekáván další výrazný nárůst počtu obyvatel města, je
nepochybně nutné zřídit minimálně jednu novou městskou MŠ. V letošním roce
nebylo přijato 116 dětí.
Makroprostředí – kvalitativní aspekty:
-
Z kvantitativní analýzy makroprostředí vyplývá nutnost řešit
současné i budoucí kapacitní nároky na umístění dětí v MŠ novou MŠ, protože
kapacita stávajících MŠ je plně vyčerpána a nelze ji dále navyšovat. Ve
schvalovaných regulačních plánech nově zastavovaných území jsou vyhrazeny
plochy pro veřejné služby, tedy i pro objekty školských zařízení.
-
Faktorem, který zmírní kapacitní problémy MŠ ve městě, je rozvoj
a obnova MŠ ve spádových obcích města YX. Stejný princip platí také pro situaci
základního školství, která je z hlediska kapacitních problémů také
kritická.
-
V městě YX se značně rozvíjejí soukromá předškolní zařízení,
která na jedné straně přinášejí vítanou konkurenci a novou kapacitu, avšak
vzhledem k vysoké ceně školného (okolo 15 000 Kč měsíčně) jsou řešením pouze
pro rodiny s nadprůměrnými příjmy. Je také žádoucí, aby nevznikala kvalitativní
disproporce mezi městskými školkami, které jsou nuceny neustále navyšovat svoji
kapacitu, a soukromými zařízeními, která mohou svoji kapacitu regulovat vysokým
školným. Třídy jsou proto v soukromých zařízeních méně početné a pedagogičtí
pracovníci mají na jednotlivé děti více času.
-
Nejdůležitějším kvalitativním aspektem makroprostředí projektu
„Stavební úpravy a nástavba MŠ XY“ je nutnost souladu mezi navyšováním kapacity
mateřských škol a udržením (zvýšením) kvality výuky v těchto MŠ. Městské MŠ
sice částečně absorbovaly nárůst počtu dětí, avšak toto navyšování kapacit
nebylo většinou doprovázeno nezbytnými investicemi do infrastruktury a vybavení
MŠ. Z tohoto důvodu se dále rozevírají kvalitativní nůžky mezi soukromými a
městskými předškolními zařízeními.
Nejdůležitější charakteristikou analýzy výchozí situace
makroprostředí projektu je nedostatečná kapacita MŠ v městě YX a komparativní
výhoda soukromých MŠ, které si mohou dovolit udržet nízký počet žáků ve
třídách.
Vnitřní prostředí projektu (mikroprostředí) odpovídá svými
charakteristikami analýze vnějšího prostředí. Z kvantitativního hlediska je
nejdůležitějším aspektem mikroprostředí projektu kapacitní nárok na MŠ XY a
kontinuální převis poptávky pro přijetí dětí do MŠ nad aktuální kapacitou.
Nejdůležitějším kvalitativním aspektem mikroprostředí projektu je
nevyhovující technický stav budovy objektu MŠ, zastaralost vnitřního vybavení a
prostorový deficit pro realizaci, rozvoj a zkvalitňování výuky.
Mikroprostředí – kvantitativní aspekty
-
MŠ XY je z hlediska kapacity druhou největší školkou v městě XY
a v současné době ji navštěvuje 112 dětí.
-
Školka má čtyři smíšené třídy po 28 žácích, což je z hlediska
zabezpečení kvalitní pedagogické práce již vysoký počet žáků na jednu třídu.
Takto vysoká kapacita tříd byla umožněna výjimkou Krajské hygienické stanice
Středočeského kraje (KHS).
-
Současná kapacita 112 dětí je naplňována od roku 2005, kdy byla
zrušena místnost ředitelny školky (ředitelna byla přestěhována do skladu
pomůcek, který nyní chybí) a získaný prostor byl využit pro navýšení kapacity o
4 nové žáky (do roku 2005 školku navštěvovalo 108 dětí).
-
Ze 157 dětí, které přišly v roce k zápisu na rok 2010/2011, bylo
přijato 52.
-
V MŠ pracuje 14 zaměstnanců, z toho 8 pedagogických pracovníků,
2 provozní zaměstnanci a 4 zaměstnanci školní jídelny.
Mikroprostředí – kvalitativní aspekty:
-
MŠ se nalézá v panelovém objektu s vlastní zahradou na východním
okraji města v sídlištní zástavbě. Objekt byl uveden do provozu v roce
1980.
-
Budova od svého vzniku neprodělala žádnou významnější
rekonstrukci, proto město s pomocí dotačního titulu ze SR přistoupilo v roce
2007 k nezbytné výměně oken, rekonstrukci sociálních zařízení a…