dnes je 29.3.2024

Input:

č. 2713/2012 Sb., Rozpočty: odpovědnost za dodržení podmínek dotace; porušení rozpočtové kázně; netransparentní postup při zadávání veřejné zakázky

č. 2713/2012 Sb.
Rozpočty: odpovědnost za dodržení podmínek dotace; porušení rozpočtové kázně; netransparentní postup při zadávání veřejné zakázky
k § 3 písm. a) a § 44 odst. 1 písm. b) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
k § 25 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách*)
Za dodržení podmínek, které se vážou k udělené dotaci [tj. peněžních prostředků ve smyslu § 3 písm. a) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech], odpovídá příjemce dotace. Skutečnost, že jej poskytovatel peněžních prostředků neupozornil na nesrovnalosti při provádění projektu, na nějž je dotace poskytována, ač v době rozhodování o poskytnutí dotace o nich nemohl nevědět, nevylučuje ani neomezuje takovou odpovědnost. Předpokladem vzniku práva dovolávat se legitimního očekávání je v takovém případě poskytnutí konkrétních ujištění ze strany příslušného orgánu. Zásady legitimního očekávání se dále nemůže dovolávat příjemce dotace, který se při nakládání s veřejnými prostředky dopustil zjevného porušení platné právní úpravy. Jestliže tedy správce daně shledá porušení rozpočtové kázně ve smyslu § 44 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlech v netransparentním postupu při zadávání veřejné zakázky na realizaci projektu, na nějž je dotace poskytována (§ 25 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách), nemůže se příjemce dotace dovolávat zásahu do zásady legitimního očekávání toliko odkazem na skutečnost, že poskytovatelé dotací v době, kdy o jejich poskytnutí rozhodovali, byli obeznámeni s tím, jakým způsobem byla předmětná veřejná zakázka zadána.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 8. 2012, čj. 1 Afs 15/2012-38)
Prejudikatura: č. 2189/2011 Sb. NSS a č. 2621/2012 Sb. NSS; rozsudky Soudního dvora ze dne 13. 3. 2008, Vereniging Nationaal Overlegorgaan Sociale Werkvoorziening a další (spojené věci C-383/06 až C-385/06, Sb. rozh. s. I-1561), ze dne 25. 3. 2010, Sviluppo Italia Basilicata proti Komisi (C-414/08, Sb. rozh., s. I-2559) a ze dne 21. 12. 2011, Chambre de commerce et d'industrie de l'Indre (C-465/10).
Věc: Státní podnik Povodí Labe proti Finančnímu ředitelství v Hradci Králové o vyměření odvodů za porušení rozpočtové kázně, o kasační stížnosti žalobce.

Finanční úřad v Hradci Králové (dále jen „správce daně“) dvěma rozhodnutími ze dne 24. 6. 2010 vyměřil žalobci na základě § 44 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlech odvody za porušení rozpočtové kázně. K vyměření došlo na základě kontroly použití peněžních prostředků poskytnutých žalobci v průběhu let 2005 až 2007 na projekt „VD Lysá nad Labem, rekonstrukce zdí plavební komory“ (dále jen „Projekt“). V prvém případě zjistil správce daně porušení rozpočtové kázně v případě dotace poskytnuté z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (dále jen „prostředky ERDF“). Dotace byla poskytnuta na základě rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (dále jen „MŽP“) ze dne 14. 12. 2005. Ve druhém případě shledal správce daně porušení rozpočtové kázně v případě prostředků poskytnutých z
Nahrávám...
Nahrávám...