dnes je 18.4.2024

Input:

č. 2444/2011 Sb. NSS, Opatření obecné povahy: negativní vymezení; rámcový vzdělávací program

č. 2444/2011 Sb. NSS
Opatření obecné povahy: negativní vymezení; rámcový vzdělávací program
Školství: rámcový vzdělávací program
k § 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
k § 101a a násl. soudního řádu správního ve znění zákona č. 127/2005 Sb.
Rámcový vzdělávací program vydaný podle § 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), je tzv. vnitřním předpisem, nikoliv opatřením obecné povahy.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 3. 2011, čj. 1 Ao 1/2011-49)
Prejudikatura: č. 605/2005 Sb. NSS, č. 740/2006 Sb. NSS, č. 1383/2007 Sb. NSS, č. 1915/2009 Sb. NSS, č. 2140/2010 Sb. NSS a č. 2141/2010 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 198/2008 Sb. ÚS (sp. zn. Pl. ÚS 14/07); rozsudek velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ze dne 29. 6. 2007, Folgerø a další proti Norsku (stížnost č. 15472/02).
Věc: a) Radim U., b) Kateřina U., c) Jan R., d) Zdeňka R., e) Magdaléna D., f) Vojtěch D., DiS, g) Ing. Alena R, h) Ing. Jiří R, ch) Mgr. Vítězslav R, PhD., i) Barbora S. a j) Pavel S. proti Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy o návrhu na zrušení opatření obecné povahy.

Dne 13. 12. 2004 vydala ministryně školství, mládeže a tělovýchovy postupem podle § 4 školského zákona Opatření, kterým se vydává Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále jen „Opatření“ a „Rámcový vzdělávací program“). Uvedený Rámcový vzdělávací program byl změněn Opatřením ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 16. 12. 2009, a to tak, že do něj byl jako část 5.10.3 zařazen nový doplňující vzdělávací obor s názvem „Etická výchova“. Příloha č. 1 posledně uvedeného opatření specifikovala obsah nového vzdělávacího oboru tak, že jej tvoří deset témat (např. „mezilidské vztahy a komunikace“, „důstojnost lidské osoby, pozitivní hodnocení sebe“, „pozitivní hodnocení druhých“ atd.), na něž navazuje šest aplikačních témat, mezi která patří mj. téma „sexuální zdraví“. Vzdělávací obsah uvedeného tématu je vymezen jako „zodpovědný vztah k sexualitě, mládí -příprava na lásku, sexuální identita, nezralé rodičovství“. Dne 2. 4. 2010 vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Doporučení k realizaci sexuální výchovy v základních školách (dále jen „Doporučení MŠMT“).
Navrhovatelé se podáním ze dne 28. 2. 2011 domáhali toho, aby Nejvyšší správní soud v řízení o zrušení opatření obecné povahy zrušil Doporučení MŠMT, Rámcový vzdělávací program v části, kterou se do něj vkládá nový vzdělávací obor s názvem „Etická výchova“, v rozsahu tématu „sexuální zdraví“ a Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 16. 12. 2009.
Navrhovatelé nejprve poukázali na text Doporučení MŠMT, v němž je sexuální výchova vymezena tak, že „představuje nejen přípravu na sexuální život, ale vychovává i k mezilidským a rodinným vztahům. Klade důraz na antikoncepci a prevenci sexuálně přenosných nemocí, ale řeší i psychologické a psychosexuální problémy spojené s každým partnerským soužitím (Uzel, 2006).“ Dle tohoto doporučení „sexuální výchova představuje dlouhodobé, záměrné,
Nahrávám...
Nahrávám...