Velice často pokládanou otázkou je výklad a rozdíl pojmů „Náklady na správu domu a pozemku" a „Fond oprav". K čemu můžou být jednotlivé úhrady použity a k čemu ne? Odpovědi hledejte v následujícím textu, který navazuje na článek „Rozdělení nákladů na správu domu mezi vlastníky jednotek, SVJ aktuálně č. 8/2006.
Velice často pokládanou otázkou je výklad a rozdíl pojmů "Náklady na správu domu a pozemku" a "Fond oprav". K čemu můžou být jednotlivé úhrady použity a k čemu ne? Odpovědi hledejte v následujícím textu, který navazuje na článek Rozdělení nákladů na správu domu mezi vlastníky jednotek, SVJ aktuálně č. 8/2006.
Právní úprava
Správou domu se podle zákona č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, ve znění pozdějších předpisů (ZOVB) rozumí správa, provoz a opravy společných částí domu (viz legislativní zkratka v § 9 odst. 1). Podrobněji je vymezena správa domu ve vzorových stanovách SVJ, vydaných nařízením vlády č. 371/2004 Sb., konkrétně v čl. III.
§ 15 ZOVB upravuje povinnost vlastníků jednotek přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku - z toho „příspěvek na správu domu a pozemku" (ZOVB přímo tento termín nepoužívá, ale ve vzorových stanovách už se objevuje). Ze ZOVB vyplývá, že finanční prostředky složené vlastníky za účelem financování nákladů spojených se správou domu a pozemku, tj. příspěvky na správu domu a pozemku, jsou zálohami (§ 15 odst. 2 ZOVB).
Fond oprav
Používání termínu „fond oprav" pro označení finančního zdroje tvořeného z těchto příspěvků je nevhodné, protože „fond" představuje vždy vlastní finanční zdroj účetní jednotky - v daném případě SVJ, zatímco přijatá záloha je závazkem SVJ, tedy cizím zdrojem financování.
Náklady na správu domu
Termín „fond oprav" je zavádějící i z dalšího důvodu. Mezi náklady na správu domu a pozemku patří:
-
opravy, příp. údržba,
-
modernizace a rekonstrukce společných částí domu,
-
pojistné za pojištění domu,
-
odměny členů orgánů SVJ,
-
náklady na vedení účetnictví SVJ,
-
rozúčtování cen služeb spojených s užíváním jednotek mezi vlastníky,
-
poplatky za vedení bankovních účtů SVJ,
-
vedení členské evidence,
-
a další.
Náklady na služby spojené s užíváním jednotek
Součástí těchto nákladů, tedy ani příspěvku na správu domu a pozemku, však nejsou náklady na služby spojené s užíváním jednotek (zejména náklady na teplo pro vytápění a ohřev vody, vodné a stočné, úklid a osvětlení společných prostor, odvoz odpadků).
ZOVB nečlení příspěvek na správu domu a pozemku podle účelu jeho určení, tj. podle konkrétních nákladů, na jejichž financování je určen. V praxi je však obvyklé a odborníky doporučované jeho rozdělení na dvě části:
-
příspěvek určený na financování oprav, modernizace a rekonstrukce společných částí domu - pro finanční zdroj vytvořený z těchto příspěvků se často používá označení „fond oprav"; v účetnictví SVJ je účtován jako dlouhodobá záloha (závazek),
-
příspěvek určený na úhradu ostatních nákladů na správu domu a pozemku - v účetnictví veden jako krátkodobá záloha (závazek).
Dělení příspěvků na správu domu
Cílem takového rozdělení příspěvku na správu domu a pozemku je účetní oddělení finančního zdroje (nikoliv finančních prostředků, které jsou obvykle pohromadě na jednom bankovním účtu), účelově a dlouhodobě vytvářeného na opravy, modernizace a…